Scroll Top

We will, we will BLOK. you!

het-blokker-kraak-de-kluis-team-staat-klaar

924723. Zes cijfers die samen een unieke code vormen. Jouw code. Misschien wel jouw gelukscode. Vol verwachting loop je naar het Blokker filiaal. Ergens achter je hoor je die aardige promotiedame nog roepen: “Succes met het kraken van de Blokker kluis! Fijne dag!” Dan sta je in de rij. In de rij de mensen voor wie alles nog mogelijk is. Stiekem verheug je je al een beetje op de prijs. Een kruimeldief. Ideaal voor een gezin met kleine kinderen en duizenden kruimels per dag. Scheelt weer een sinterklaascadeautje. Stapje voor stapje kom je dichterbij. Dan sta je er. Oog in oog met de kluis. Je wordt welkom geheten door de promotie heer naast de kluis die je vraagt om de code in te toetsen. Bevend toets je je code in met je klamme hand. 9… 2… 47… 23. Diepe zucht… ENTER.

Van oud naar nieuw… naar oud

Spanning en sensatie in de 400 Blokker filialen die heropend worden. Na de transformatie die deze filialen in 2015 ondergingen was het tijd voor iets nieuws, of eigenlijk iets van weleer. Iets meer Blokker, iets meer leven, iets meer….. De klant typeerde de vernieuwde Blokker winkel na de eerste make over als ‘fris’ maar ook als ‘steriel en leeg’. Er werden duurdere producten verkocht en Blokker wilde ineens op een foodbedrijf lijken volgens CEO Michiel Witteveen van Blokker Holding. “In een supermarkt weet de klant precies waar ze naar opzoek zijn. Bij een non-foodbedrijf worden klanten dan verrast door dingen die ze niet nodig hebben” aldus Witteveen in een artikel van het NRC.

Blokker verloor in korte tijd 30 % van de klanten. Do we need to say more?

Time for change, again! Een nieuwe stap of eigenlijk een stapje terug. Blokker CEO Ludo Bijvoet deelde zijn doel onlangs met NRC: De winkels gezelliger en voller maken. Concreet? Er komen meer dan duizend typische Blokker producten terug zoals het melkkloppertje en de braadzak. Yes! “Daar wordt het vanzelf voller van, maar we gaan de winkels ook gezellig maken” aldus Bijvoet. Helder Meneer Bijvoet!

Nu nog heel veel nieuwe producten en misschien een ludieke openingsactie die deze omslag weer op de kaart zet? Een actie die de doelgroep informeert, enthousiasmeert en activeert. Dutch Moving Media, help us out!

Graag! Wij weten namelijk precies hoe je de doelgroep activeert. Niet alleen omdat we het leukste en beste activatiebureau van het Noordelijk halfrond zijn, ook omdat we eerder met dit activatie bijltje gehakt hebben. Juist: bij de openingsreeks van de vorige verbouwing. Wij zorgden voor reuring, voor rijen van de kluis tot aan de entree en verkoopcijfers waar je u tegen zegt. Of we dat nog een keer kunnen doen? (#neverchangeawinningteam #copypaste #weknowhow) We’d love to! En zo geschiedde. Kraak de Kluis Blokker 2.0.

kraak de kluis met leuke promoters

Kraak de Kluis 2.0

Dutch Moving Media realiseert in 400 filialen de beroemde Kraak de Kluis campagne. Flyers met unieke codes worden verspreid onder het winkelend publiek. In de winkel staat een transparante kluis op een pilaar. De klant kan de unieke code invoeren bij de kluis onder begeleiding van een promotiemedewerker van Dutch Moving Media. Wordt de kluis gekraakt? Dan gaat er een prijs uit! Dit keer geen enorm geldbedrag; geen reis naar Madagaskar. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. We want Blokker and we want it now! Een stofzuiger, yes! Een kruimeldief, maak me gek!

Onze promoters weten precies hoe ze de Blokker doelgroep moeten prikkelen. “Altijd al een stofzuiger willen winnen op een herfstige vrijdagmiddag? Dan is dit uw geluksdag!”; “Mevrouw, ik zie gewoon dat u van buitenkansjes houdt en niet van stof. Zin om de kluis te kraken in de Blokker en kans te maken op een stofzuiger?“. Onze promotiedames observeren en anticiperen. Onze promotieheren kijken en rijken. De walking billboards die we dragen vallen vanaf een grote afstand al op. Nieuwsgierig komen de mensen op ons af. Wat zou er te doen zijn? Krijgen we wat? Winnen we wat? Valt er iets te halen? Nou en of! Er valt een kans te halen!

Op deze Kraak de Kluis dagen ademen wij Blokker en zijn wij Blokker. Als een oranje inktvlek kleuren we het gebied om de winkel met onze energie en steken we iedereen aan met ons enthousiasme. Blok & Roll it is en iedereen danst mee.

We will, we will BLOK. YOU!

 

Feestelijke opening tijdens kraak de kluis

Interview verkoopmedewerker Blokker

Heel leuk dat wij zo enthousiast zijn (that’s our job!) maar wat vinden de Blokker filialen eigenlijk van deze campagne? Tijd voor een goed gesprek met Blokker Verkoopmedewerker Cansy Kandil, werkzaam bij Blokker Doormanlaan te Utrecht waar wij op 19 oktober de Kraak de Kluis campagne realiseerden.

Om te beginnen: hoe lang werk jij al bij Blokker?

In dit filiaal werk ik nu 2 maanden maar daarvoor heb ik 1,5 jaar bij Utrecht Overvecht gewerkt. Het bevalt nog steeds goed!

Wat vind je van de nieuwe stijl?

Super mooi! Ook al hebben we meet producten, toch is de winkel zelf veel overzichtelijker. We hebben een aantal nieuwe producten maar ook meerdere soorten van 1 product. Dit vind ik zelf heel fijn omdat je mensen dan echt goed advies kunt geven en kunt helpen om een afweging te maken. We hadden bijvoorbeeld 4 frituurpannen en nu hebben we er 8.

Dan over de openingsdag en de Kraak de Kluis campagne: hoe was het?

Ja het was echt zo leuk! Heel erg druk in de winkel. Er stond een enorme rij van mensen die allemaal de kluis wilden kraken. Het leuke is ook dat de mensen in de rij het zien als de kluis opengaat. Dan gebeurt er echt iets in de winkel. Een soort minifeestje en de mensen die aan het wachten zijn, hopen dan nog meer dat zij ook geluk hebben.

Merkten jullie die drukte ook aan de verkoopcijfers?

Absoluut. Je zag ook echt dat mensen in de rij al om zich heen keken en na het kraken langer in de winkel bleven om nog wat te kopen. Wij hadden het dus ook erg druk, allen maar goed! Dat is wat je wil tijdens een opening.

Hoeveel prijzen zijn eruit gegaan?

Bij elkaar 6 prijzen volgens mij. We hadden een föhn, een stofzuiger, een tandenborstel…. Dan moet ik het natuurlijk wel goed zeggen haha.

Typische Blokker prijzen dus….

Ja zeker. Handige apparaten. Zelf kom ik als klant meer in de Blokker voor woon accessoires of bestek.

De winkel is natuurlijk van alle markten thuis

Zeker, dat is Blokker!

Vooral vrouwen in de rij of ook mannen naar jouw idee?

Zeker ook veel mannen! In elk geval allemaal enthousiaste mensen. We hebben zelfs de volgende dag nog mensen in de winkel gehad die vroegen of ze de kluis konden kraken.

Wat vond je van het promotieteam?

Leuke mensen. Heel enthousiast, vriendelijk. Ze hielpen de mensen ook echt. We waren heel tevreden met het team.

Voor herhaling vatbaar?

Graag! Wanneer zijn jullie er weer?

The winner takes it all

De kans dat je die kanjercheque wint van de Postcodeloterij of die 30 miljoen bij de Oudejaarstrekking is nihil.

Hoe groot is nihil? Wij zetten een joker in en doen een beroep op knappe wiskundige koppen. In dit artikel werd een aantal vergelijkingen opgesomd door deze knappe koppen. De kans dat jij de Oudejaarsloterij wint is net zo groot als: (hou je vast)

  • 22 keer kop gooien met een munt
  • Dat iedereen zichzelf trekt als je lootjes trekt met elf personen
  • Dat je getroffen wordt door de bliksem (dit vonden wij zelf ook het minst leuke voorbeeld)

Het maakt de spelers niet uit. Wij houden van de droom. Wij kopen graag die droom. De droom van verre oorden, grote feesten, dure huizen en lange reizen. Hou jij ook van de droom? Maar zie je net als de knappe wiskundige koppen in dat de kans op 30 miljoen (of….oké een troostprijs van 15 miljoen ….of vooruit 10.000 euro) wel erg minimaal is?
Kom dan vooral eens naar een Blokkeropening en zorg ervoor dat je een flyer met code weet te bemachtigen. Gemiddeld gaan er per filiaal rond de 6 prijzen uit in 6 uur tijd. Tel uit je winst. Meespelen is gratis dus die droom koop je niet maar die krijg je. De droom wordt je persoonlijk overhandigd door een van de promotiemedewerkers van Dutch Moving Media. Glimlach krijg je er gratis bij.
Nu alleen nog even switchen van droom maar ook dat is zo gepiept. Vervang ‘groot huis’ voor ‘schoon huis’ en je bent er! (dan wel even die stofzuiger winnen ipv de föhn)

Promotiemedewerker Dutch Moving Media aan het woord

Hoe zet je nou de perfecte Kraak de Kluis campagne neer? En is dat enthousiasme nou echt of part of the job? Wij vroegen het aan een van de promotiemedewerkers van Dutch Moving Media. Iemand die al de nodige Kluis campagnes op zijn naam heeft staan. Niemand minder dan Kraak de Kluizenaar Milan Cozijn!

Milan in de blokker

Milan, hoeveel Blokker openingen heb jij al op je naam staan?

Ik denk een stuk of 6-7 nu.

Wat maakt deze campagne nou zo leuk?

Je maakt gewoon mensen blij en dat is toch het allerleukste om te doen? De mensen hoeven er niks voor te doen maar krijgen een code waarmee ze de kluis kunnen kraken. Waarom zou je dat niet willen? Niet geschoten is altijd mis toch?

Het doel is natuurlijk dat ze naar de winkel gaan en zien hoe mooi het is geworden…

Uiteraard, en dat zien ze dan ook zeker! Als ik bij de kluis sta om de mensen te begeleiden dan zie ik ze ook echt rondkijken. Het is niet zo dat ze dan meteen op de kluis afstevenen. De kluis is een leuke extra maar mensen zijn ook echt enthousiast om naar binnen te gaan en de winkel te zien.

Vind je dat deze campagne goed in elkaar zit?

Ja zeker. De promotiemedewerkers buiten lopen rond met een walking billboard. Het leuke van die billboards is dat het gewoon heel erg opvalt. Mensen komen soms ook naar jou toe voor een flyer omdat ze zien dat er iets te doen is. Binnen kunnen ze de kluis kraken en daar staat dan weer een promoter om de mensen te begeleiden. De collega’s buiten dragen als het ware de klant over naar de promoter binnen en na het kraken van de kluis verwijst die promotiemedewerker de klant weer door naar de collega’s van Blokker. Er is wel over nagedacht haha!

Merk je soms dat mensen zenuwachtig zijn voor het kraken van de kluis?

Soms wel, vooral kinderen die mee zijn met hun vader of moeder. Wat ook grappig is om te merken: de sfeer in de rij wordt echt bepaald door win momenten bij de kluis. Als de kluis al een uur niet is gekraakt dan zie je echt dat de moed in de meeste schoenen zakt. Mensen hebben dan zoiets van ‘Het zal toch wel niet lukken’. Als de kluis dan ineens opengaat ontstaat er echt een omslag in de sfeer. Mensen hebben er weer zin in en zijn heel hoopvol dat de kluis nog een keer opengaat als zij er voor staan. Als promotiemedewerker bij de kluis kun je dit proces goed observeren!

Tot slot: wat is nou jouw leukste Blokker anekdote?

Er ging een keer een stofzuiger uit bij een vrouw met 2 kinderen en zij was er zo super blij mee. Ze ging na het winnen even weg en kwam terug met een doosje met chocolaatjes om het Kraak de Kluis team te bedanken voor deze mooie kans. Ze vertelde erbij dat ze net ging scheiden en dat haar man de stofzuiger mee had genomen. Dat dit cadeau dus zo goed van pas kwam! Het deed me echt wat om haar zo blij te zien!

Blokker pakt uit met promotiecampagne

Blok, Blokker, Blokst

Blokker bestaat al sinds 1896. Toen startte Jacob Blokker en zijn echtgenote in Hoorn de eerste winkel genaamd: De goedkope IJzer-en Houtwinkel. De winkel liep meteen goed en breidde snel uit. Een nieuwe winkelketen was geboren. De volgende generatie opende meerder vestigingen onder de naam Gebroeders Blokker en gaven het ondernemersstokje weer door aan hun nakomelingen. De teller stond in 2015 op maar liefst 800 winkels in Nederland, Luxemburg, België en Suriname. Door verliezen is dit aantal geslonken en is Blokker nieuwe paden gaan bewandelen. Sommige van deze paden bleken niet de juiste te zijn wat in 2017 leidde tot ‘een recordverlies, na experiment met ‘steriele’ winkels en duurdere spullen’. (artikel NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/31/we-gaan-blokker-weer-wat-huiselijker-maken-a1614898)
Nieuwe koers werd oude koers: de winkels weer ‘gezelliger en voller’ maken, werd het uitgangspunt van deze campagne. Met de Kraak de Kluis campagne wordt deze nieuwe koers op de kaart gezet. Geslaagd tot nu toe? Verkoopmedwerker Cansy noemt het een soort minifeestje in de winkel. Een feestje waar veel klanten op afkomen want de drukte was enorm. Promotiemedewerker Milan Cozijn maakt de hele dag mensen blij en ziet de rij opleven bij een kluis die opengaat.

Ook geslaagd voor de consument? We vroegen het aan Anette Ramers in de rij voor de kluis. “Dit is toch een unieke kans tijdens het winkelen. Het gaat niet om de prijs, het gaat om het spel waar je aan mee kunt doen. Je deelt even een spannend moment met de andere mensen in de rij.”
Dan loopt Anette naar voren. Het is haar beurt om haar code in te voeren bij de kluis. Met trillende handen toetst ze de cijfers in: 9… 12… 47… 9… ENTER.

Related Posts