Scroll Top

Waarom jij fotomarketing wilt inzetten

Fotomarketing Pandora (Demo)

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Het o zo bekende spreekwoord legt jou direct één van de effecten van fotomarketing uit. Maar fotomarketing doet meer! Promotiebureau Dutch Moving Media legt jou de 3 effecten van fotomarketing uit. Aan het einde van dit artikel begrijp jij waarom fotomarketing campagnes zo succesvol werken. Een (vragend) tipje van de sluier: Heb jij ooit wel eens geprobeerd om een succesvolle flyer met 1000 woorden te ontwikkelen? (Die de doelgroep daarna ook nog aandachtig bekeek en begreep.)  Nee, precies. Dat zou namelijk geen effect hebben. Met fotomarketing kan je dit wel bereiken.

Effect 1: Fotomarketing is korte & langer termijn activeren  

Hoeveel foto’s print jij tegenwoordig nog uit? Waarschijnlijk staan al jouw foto’s in de cloud. Via je telefoon, laptop en tablet kan je ze altijd bekijken. En als je nu eerlijk bent.. hoe vaak bekijk je die foto’s? Waarschijnlijk bekijk je alleen nog de meest recente foto’s. Het zijn er zoveel. De foto die je wel vaak ziet is die ene oud & nieuw polaroid op je koelkast. Gemaakt vlak na 12 uur ’s nachts. Elke keer dat jij de koelkast nadert zie je weer die blije gezichten en denk je weer terug aan die mooie avond.

We zoomen uit op de rol als consument en stappen over naar de rol als marketeer. Heb je dat gevoel nog onthouden van jouw polaroid? Met fotomarketing kan jij precies dat effect hebben bij je doelgroep.  Fotomarketing koppelt een leuk moment van jouw doelgroep aan jouw merk. Keer op keer zien zij hun foto terug in een fotoframe met jouw merk erop. Elke ochtend waarop zij de koelkast openen zien ze de foto. Het doel om lang zichtbaar te zijn bij je doelgroep, in huis of op kantoor, is hiermee behaald. We spreken over ‘zichtbaar zijn’, maar de activatie op langere termijn is met fotomarketing veelal psychologisch. De contactmomenten met jouw merk zorgen hierbij voor een vertrouwd gevoel en positieve(re) merkgedachten.

Effect 2: Fotomarketing koppelt emotionele waarde aan jouw merk

Door je doelgroep te fotograferen maak je hen zelf onderdeel van de campagne (en daarmee van je merk!).  Een product met een foto van jezelf stijgt direct in emotionele waarde VS een standaard flyer. Je boodschap zal dus waardevoller worden. Bijkomend effect van een fotomarketing campagne VS een flyercampagne is dat de doelgroep een foto met zichzelf niet zomaar weggooit. Een consument ervaart een flyer als niet persoonlijk en zal deze dan ook minder lang bewaren. De hoge waarde die de doelgroep koppelt aan de foto zorgt er dan ook voor dat de gebrande foto bewaart blijft. En daarmee jouw boodschap en merk.

Effect 3: Fotomarketing is de meest sympathieke promotiecampagne

Met jouw promotiecampagne wil je effect hebben op je doelgroep. Ze dienen jouw merk te overwegen voor een koopintentie, een call to action te ondernemen en/of anderen te vertellen over jouw merk. Fotomarketing is een laagdrempelige opening van het gesprek met jouw doelgroep. Iedereen vindt het namelijk leuk om op de foto te gaan. Na de vrijblijvende uitnodiging om op te foto te gaan klinkt altijd een enthousiaste ‘Ja’. (Het is niet voor niets dat de polaroidverkopers in uitgaansgebieden zo populair zijn.) De doelgroep gaat met jouw product op de foto (of tijdens een evenement) en krijgen deze foto mee in een fotoframe. Deze volledig naar jouw huisstijl en boodschap vormgegeven fotoframe omlijst de foto voor eeuwig. Tijdens het fotomoment brengt de fotograaf gemakkelijk jouw de campagneboodschap over aan jouw doelgroep. Afsluiting van het contactmoment is de ontvangst van de foto. Jouw doelgroep vertrekt met een glimlach, met jouw boodschap in gedachten en de polaroid foto als hard copy reminder.

Promotiebureau Dutch Moving Media ontzorgt jouw fotomarketing campagnes

Fotocampagnes zijn, ondanks de grote effecten, nog niet in grote aantallen aanwezig in de winkelstraten. Jouw fotomarketing campagne zal daardoor des te meer opvallen! Promotiebureau Dutch Moving Media realiseerde al vele fotomarketing campagnes voor A-merken. Namens Pearle lieten de promotieteams van Dutch Moving Media kennis maken met de nieuwste brillencollectie, waarmee ze direct op de foto konden. Benieuwd hoe wij dit voor jou kunnen realiseren? Neem contact op met promotiebureau Dutch Moving Media én laat jouw fotomarketing campagne door ons ontzorgen.

Related Posts