Een promotiecampagne is een vorm van reclame waarbij bedrijven nieuwe producten of diensten onder de aandacht willen brengen. Het doel van een promotiecampagne is om het publiek te stimuleren tot aankoop. Op een promotiecampagne werken promotiemedewerkers. Dit zijn enthousiaste mensen die met een leuk praatje het winkelend publiek aanspreken. Vaak zijn dit studenten.
Soorten promotiecampagnes
• Flyeren
• Spaaracties
• Pop-upstore
• Instore tastings
• Foodtrucks
• Sampling
Werken als promotiemedewerker
De promotiemedewerkers die werkzaam zijn op de promotiecampagnes zijn grotendeels student. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het voornaamste doel van een promotiemedewerker is om het publiek te enthousiasmeren. Als promotiemedewerker ga je de straat op voor flyercampagnes, ondersteun je bij pop-upstores en werk je mee bij instore tastings. Het werk is dus erg afwisselend en blijft op die manier een leuke (bij)baan. Wat de precieze werkzaamheden van een promotiemedewerker zijn lees je hier.
Voordelen van een promotiecampagne
– Enthousiasmeren: door het werk van de enthousiaste promotiemedewerkers, worden voorbijgangers ook enthousiast over het product of de dienst.
– Naamsbekendheid: om een nieuw product of dienst onder de aandacht te brengen, is het gebruik van een promotiecampagne een goede keus. Consumenten zijn nog niet bekend met het product en kunnen het dus ook niet aanschaffen. Door het inzetten van een leuke promotiecampagne, kun je als bedrijf de doelgroep laten kennismaken met jouw product.
– Associatie: het publiek zal de campagne gaan associëren met het product. Op die manier denken ze bij een leuke campagne ook op een positieve manier aan het product.