FRIDAY in Hilversum was nooit eerder zo BLACK

Op 23 november staat Retail Nederland op zijn kop. Dan rijzen de kortingen de pan uit, staan er rijen tot aan het einde van de winkelstraat en slaat de gekte van de koper toe. Black Friday staat weer voor de deur en lijkt elk jaar massaler te worden. Record na record wordt gebroken en de producten zijn niet aan te slepen.

Hoe val je op tussen deze massa van aanbiedingen en promotie-acties? Hoe bereik je de shopper en sla je als ondernemer je zwarte slaatje uit de koopwoede van de consument? City Marketing Hilversum wilde dat de ondernemers dit jaar de handen in een zouden slaan. Voordelen? Meer mogelijkheden, grotere opvalwaarde. Activatiebureau Dutch Moving Media won de pitch voor het beste concept en mocht invulling geven aan dit BLACK FRIDAY evenement.

We hebben een primeur: elk uur mag iemand 3 minuten gratis shoppen in het hele centrum van Hilversum! En er is nog veel meer! Black Friday we want you!

Black Friday: gekte uit de States

Voordat we inzoomen op Hilversum, vliegen we naar Philadelphia voor het ontstaan van deze traditie. Want voor wie het nog niet wist: Black Friday is komen over stormen uit Amerika. Terug in de tijd! Het is 1965, een vrijdag, de dag na Thanksgiving en het krioelt van het verkeer om Philadelphia. Mensen zijn vrij en pakken de auto massaal voor een road tripje of een mini vakantie. De naam Black Friday dook hier als eerst op om de drukte aan te geven om de Amerikaanse stad.

In 1981 kwam men met een andere theorie: de winkels kwamen op de dag na Thanksgiving uit de rode cijfers. Het was het startsein voor de kerstaankopen en er werd massaal geld over de bank gesmeten. De winkels gingen van rood naar -jawel- zwart op deze dag.

Nederland is niet vies van Amerikaanse tradities en Nederlandse winkels zagen er brood met pindakaas in. Waar het in de voorgaande jaren nog een handje vol ondernemers was, viel het in 2015 op dat vele winkeliers adverteerden onder de noemer ‘Black Friday’. De consument hapte direct en Black Friday werd ook bij ons een jaarlijks winkelfenomeen.

Kopen = kijken

Kijken = kopen? Op Black Friday is het andersom. Kijken komt wel na de aankoop. Dan is de buit tenminste binnen. We willen nu, we willen meer. Wachten wordt dringen, pakken wordt graaien, vragen wordt gillen. Wat gebeurt er met ons? In een artikel van de Adformatie zet Nicola Scrafton, research director van Visuality groep een aantal psycholische feiten op een rijtje als het gaat om kopen, waaronder deze: “Winkelen is een cognitief proces. We leren informatie uit een winkelomgeving tot ons te nemen, het te interpreteren en ons gedrag daarop aan te passen. De meeste informatie is visueel en halen we uit verpakkingen, POS, en in-store informatie. Maar onze zintuigen staan ook open voor geur, omroepberichten, samples die worden aangeboden. Hoe vaker we shoppen, hoe beter we er in worden die informatie te spotten.”

Zou dat betekenen dat als wij de situatie van Black Friday zien (heel veel mensen, kans op misgrijpen, dringen voor je beurt) wij zelf ook een tikkeltje hysterisch worden? Staan onze zintuigen ook open voor gekte en hysterie? Vast wel!

De kunst van verleiden

Merken willen verleiden. De consument laat zich graag verleiden. Hard to get speel je wel gewoon met je scharrel. Welke verleidingen kunnen wij niet weerstaan? In het AD worden ze even voor ons op een rijtje gezet.

Op = op; Nu of nooit; 3 halen 2 betalen. Deze vermeldingen bij een aanbieding zouden een gevoel van schaarste oproepen waardoor we instinctief reageren. “Onbewust krijgen we het gevoel dat we erbij moeten zijn of anders naast de die geweldig aanbieding mislopen, én dat wil natuurlijk geen mens” aldus Joyce van de Consumentenbond.

Tips en Tricks

Advies is daarom je hoofd vooral koel te houden. Hier nog 2 tips uit de koker van de consumentenbond:

  • Doe je huiswerk: koop niet als een kip zonder kop (dan maar een kip zonder koop). Vergelijk het product dat je op het oog hebt met andere aanbieders; let op verzendkosten en bepaal voor jezelf welke prijs je er voor wilt betalen.
  • The day after: noem hem Brown Saturday. De gekte is een beetje voorbij maar de aanbiedingen zullen op zaterdag en zondag ook nog gelden. Geen paniek!

Black Friday is een grote verleiding voor de consument

De cijfers liegen er niet om

Er wordt verleid, er wordt gekocht. Zo veel is duidelijk. Wat betekent dit voor de verkoopcijfers van de kledingwinkel, de drogist, de elektronica zaak of een bedrijf die het allemaal in zich heeft? Bol.com! In 2017 sprak Nu.nl Bol.com over hun bevindingen na Black Friday. “Nog nooit is er in de nacht bij ons zoveel besteld. Men lijkt er voor op te zijn gebleven.” aldus woordvoerder van Bol.com.

Bol.com geeft aan in Nederland pionier te zijn in deelname aan dit koopfestijn. Bol.com: “’We zijn er als een van de eerste in Nederland mee begonnen. Iedereen is er nu op ingesprongen. Zelfs de bloemist op de hoek deed zijn rozen in de aanbieding. Het aanbod is nog nooit zo groot geweest. Black Friday hoort er hier nu ook helemaal bij”.

In 2017 had Bol.com over de hele dag 3 keer zoveel bezoekers als dat jaar ervoor op Black Friday. Ze gingen zelf de drukste dag voor kerst 2016 voorbij. Kerst en Sinterklaas artikelen gingen als warme broodjes over de virtuele toonbank. Het lijkt of Black Friday elk jaar blacker wordt. Wat zegt dit over 2025? Help!

Black Hilversum

Genoeg uitgezoomd en terug gezoomd. Black Friday; we kunnen er niet meer om heen. Wat doet Hilversum met dit gegeven? Tijd om in te zoomen! City Marketing Hilversum wilde iets ludieks dit jaar. Iets met reuring, iets met veel publiek maar ook iets wat er nog niet was. Black Friday draait al een tijdje mee maar hoe gooi je daar als stad (uhm, dorp) je eigen sausje overheen? Activatiebureau Dutch Moving Media mocht meedenken en wij doen natuurlijk niets liever. We love to create, we love to activate and we never hesitate. Dit werd ons plan voor een ludieke Black Friday promotiecampagne op 23 november!

Morphs en Butlers delen flyers uit

Promotiemedewerkers van Dutch Moving Media lopen als Morphs en Butlers rond op de Gooische brink, de Kerkbrink en in het Hilvertshof en delen flyers uit met een unieke code. Met deze code maken deelnemers kans op 3 minuten GRATIS (wat nou korting!) shoppen in Hilversum bij de deelnemende winkels. Hoe gaaf is dat! Let op het wordt nog leuker: er gaat elk uur een prijs uit! Op een groot podium in de Kerkstraat ter hoogte van de Douglas zal een presentator elk uur een gelukkige winnaar bekend maken. Het was nooit eerder zo spannend voor de Douglas.

Primeur in Nederland

Dames en heren we hebben een primeur in huis! Gratis winkelen in één winkel, die kennen we. Gratis winkelen in een heel winkelcentrum is niet 1 schepje daarboven op maar 15 schepjes (so far). De teller van deelnemende winkels staat namelijk op 15. Hoe gaaf is dat! Je mag in elke winkel 1 product pakken. Als kansmakende Hilversummer doe je er dus verstandig aan je tot in de puntjes voor te bereiden. Welke winkels wil jij niet missen? Welke route is dan het meest handig? Waar bevinden jouw favoriete producten zich in deze winkels?

Stel jezelf de vragen! Dit is een once in a life time moment potentiële winnaar! Denk er niet te luchtig over…….

Straattheater

Om het sprookje van de Black Fairy in Hillywood nog mooier te maken zal er een straattheater rondlopen. Je kijkt je ogen uit!

Een straattheater is een echte eye catcher

Muziek

Wat is een evenement zonder muziek? Juist! The Black Eyed Peas hadden al een ander optreden maar het alternatief is nog beter! Een Funky cabrio Fiat 500 rijdt met DJ door het centrum. Overal waar deze auto is, gaan de voetjes van de vloer. Nog meer muziek! Een segway met glitterboard DJ! Komt dat zien, komt dat horen!

Verrassing

Dan gaat er nog iets gebeuren. Iets groots, iets spectaculairs. Iets waar we nu nog niks over loslaten….. Nieuwsgierig? You know where to go to om the 23th!

Who’s in?;

Trendwatcher; HEMA; Juleins; Lingerie & Woman World; Game Mania; Rituals; Strating schoenen; De Koffiebranderij;

You want more?

Uncle Dani’s Pizza; Papier Hier; Run2day; Unique Fashion & Living; Lemoise; Gooise Matras; Casa;

Je ziet het al: we maken het de prijswinnaars niet makkelijk! Dat wordt keuzestress to the max in die 3 minuten gratis shoppen.

Programma Black Friday

16:00 – 16:30 > Muziek op de Kerkbrink bij Museum Hilversum.
16:15  – 16:45 > Straattheater
17:00 – 17:15  > Uitreiking ‘3 minuten gratis shoppen’ in de Kerkstraat
Dit programma zal tot 21:00 elk uur in deze indeling plaatsvinden.

Ondernemer aan het woord

Hoe is het nou om als ondernemer met dit geweldige evenement mee te doen en onderdeel uit te maken van deze primeur in Hilversum? We vroegen het de eigenaar van Wulterkens Customized Wear, Edwin Wulterkens.

Hoe is het om mee te doen met dit evenement?

“Het is geweldig om hier onderdeel vanuit te mogen maken. Door dit grote evenement gaat het centrum weer leven. Hilversum wordt echt weer op de kaart gezet en dat wil je als ondernemer. Het wordt echt een happening”

Versterkt het het saamhorigheidsgevoel?

“Zeker. We zijn echt bezig met het wegwerken van de eilandjes en iedereen wil de ander erbij betrekken”

Hoe denk je dat mensen gaan reageren op de 3 minuten gratis shoppen prijs?

“Ik ben super benieuwd. Ik verwacht wel dat de opkomst goed zal zijn, deelname is gratis!”

Nog tips en tricks voor de prijswinnaars?

“Als ze ook bij mij in de winkel komen dan krijgen ze bij het gratis product nog een waardebon voor een opdruk. Ze hebben natuurlijk haast want er zijn maar 3 minuten dus niet heel handig om ter plekke de opdruk te bepalen haha. Maar dan weten ze in elk geval dat ze op die hoodie of die pet nog een persoonlijke tekst kunnen laten zetten”

Interview Kjeld Vosjan van Citymarketing Hilversum

Kjeld Vosjan is fan van Black Friday maar vindt het nog belangrijker om de stad met elkaar te verbinden. Hoe werkt dat precies? Tijd voor een goed gesprek met Kjeld!

Wat vind je zelf eigenlijk van Black Friday?

Ik merk dat het steeds meer gaat leven. Eerste waren het vooral de grotere partijen in Nederland die meededen maar nu wordt het ook iets voor de lokale partijen. Dat zie je ook in Hilversum: steeds meer ondernemers doen mee. Het is ook een goed moment om de najaarskorting te communiceren. Aan ons de taak om de ondernemers hiervoor te enthousiasmeren.

Hoe is de vraag voor een evenement om Black Friday heen ontstaan?

Vorig jaar hadden we de Shopping Night in het najaar met als doel: ondernemers met elkaar verbinden om samen een geslaagd evenement neer te zetten waar de shoppers van Hilversum op af komen. Ze moesten echt samen aan de bak. We daagden ze uit om los van de omzet te denken en een leuke avond te organiseren. Dat is voor een commercieel bedrijf natuurlijk best lastig: uiteindelijk wil je zo veel mogelijk verkopen. We merken alleen dat het op de langere termijn goed werkt. Mensen komen namelijk terug en blijven klant. We wilden nu iets vergelijkbaars doen.

En toen kwam Black Friday om de hoek kijken?

Ja precies. Shopping Night was iets wat door ons in het leven was geroepen, Black Friday is er al. Mooi om daar gebruik van te maken! We wilden weer iets creëren voor de bezoeker van de winkelstraten. We wilden weer een evenement waarop mensen iets kunnen beleven en een leuke avond hebben. Zo onderscheid je je.

Werd het plan meteen positief ontvangen door de winkels?

Zeker! Ze gingen sneller samenwerken dan vorig jaar. Dat is precies wat je wil. Alleen door enthousiasme en door samen te werken ontstaat er een teamgevoel en een positieve vibe in de stad. Dat voelen de shoppers.

Dat is ook het hoofddoel van de avond? Een positieve vibe creëren?

Absoluut. We willen een goed aangeklede koopavond neerzetten. Gezelligheid en spektakel in het winkelcentrum. Die leuke kortingsacties zijn er al maar moeten niet op zichzelf staan. Daarbij: je gaat wel verkopen als de sfeer goed is. Het een komt met het ander. Dat vergeten we wel eens.

Past dit evenement echt bij Hilversum of zou je het in elke stad kunnen toepassen?

Het past wel echt bij Hilversum. Hilversum heeft natuurlijk een bepaald DNA. Om te beginnen is het een media stad. Daar wilden we eerst ook iets mee doen maar dit werd tot niet haalbaar. Ik denk wel dat je goed moet kijken naar je stad om zoiets tot een succes te maken. In Amsterdam zou dit niet aanslaan. Daar is de sfeer wat afstandelijker.

Ben je blij met het plan dat er uiteindelijk is uitgekomen?

Ja zeker. We zijn met meerdere partijen in gesprek gegaan en Activatiebureau Dutch Moving Media kwam gewoon met het beste idee. Een winactie op deze manier is uniek in Nederland. 3 minuten gratis winkelen in meerdere winkels! Daar kom je toch wel voor naar het centrum? We waren meteen enthousiast over het plan. Je schaaft er her en der nog wat aan maar dat is ook iets wat kan bij Dutch Moving Media. Daar staan jullie ook voor open. De creatie komt bij jullie vandaan en samen maak je nóg beter!

BLACK to normal….

Dutch Moving Media houdt van Black Friday maar weet ook precies wat je niet moet willen als merk. Wij willen niet recht toe recht aan mee in de gekte. Dat is te makkelijk en daar red je het niet mee als merk. Je moet juist op een dag als deze laten zien dat je verder denkt dan harde verkoopcijfers. Als je een uniek moment creëert voor jouw doelgroep dan willen ze een product alleen bij jou aanschaffen en niet bij die 248.000 andere winkels met korting. Korting onderscheidt jou als merk niet, een ludieke actie wel! Activatiebureau Dutch Moving Media denkt graag met jou mee over de beste inzet.

Het is bijna 23 november……. Trek je aan de bel?

Deel met je vrienden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *